본문 바로가기
▐ 필리핀 이해하기/필리핀 월급•노동법

영문 사직서 작성 방법: 영어로 사직서 작성 시 활용할 수 있는 영어 문장

by 필인러브 2023. 10. 12.
반응형

필리핀 마닐라. SM메가몰(SM Megamall)

 

개인 사정으로 퇴사를 결정했다면 사직서를 제출해야 한다. 어떻게 영문으로 사직서를 작성할 수 있을까? 
영문 사직서는 작성에 지정된 형식이 없다. 하지만 사직서란 직원의 퇴직의사를 나타내는 서류이므로 반드시 '퇴사의 의사가 있음'에 대한 내용을 포함하여 작성해야만 한다. 참고로 필리핀 노동법에 따르면 근로자의 개인적인 사정으로 인해 자진퇴사(임의퇴사)를 할 경우 사직서는 근무 종료 시점으로부터 최소 30일 이전에 고용주에게 제출해야만 한다. 

+ 관련 글 보기: [필리핀 노동법] 직원의 자진퇴사(임의사직)과 무단퇴사


영문 사직서 작성법    

필리핀 노동법에 따라 근로자는 계약종료를 원할 경우 1개월 전에 고용주(회사)에게 자진퇴직하겠음을 알리는 퇴사통지서(notice letter)를 제출할 의무가 있다. 사직서(Resignation letter)에는 법적으로 지정된 양식이 없으며 직원이나 회사의 방침에 따라 자유롭게 기재할 수 있다. 회사에서 별도로 지정한 표준사직서(Standard resignation letter) 양식이 없다면 아래와 같은 순서대로 적으면 된다. 

  영문 사직서에 적어야 하는 내용
첫머리(서두) 1. 이름
2. 연락처
- 이메일주소

- 전화번호
3. 작성일: 사직서를 작성한 날짜 
4. 회사명과 수취인
- 회사 내에서 사직서를 받는 사람의 이름과 직위

- 회사명
본문 5. 사연: 퇴직사유의 상황에 맞게 퇴사 예정임을 밝히는 문장을 짧게 서술

5-1. 사직 의사를 밝히는 문장 - 퇴사예정일 기재 필수 
5-2. 감사 인사
5-3. 인수인계에 대한 부분 언급 해당 사항이 있을 경우에만 작성
끝맺음 6. 마무리 인사말(Salutation)
7. 이름과 자필서명(Signature)

 

- 퇴사예정일(date of last day): 최종 근무일 또는 업무가 종료되는 날짜를 의미  
사직서는 직원의 퇴직의사를 명확히 하기 위해 작성하는 것이므로 언제 그만두는지를 구체적으로 기재해야만 한다. 일반적으로는 사직서에 작성해야 하는 퇴직일은 근로계약관계가 유지되는 마지막 날을 의미한다. 
- 잡타이틀(Job Title): 회사 내에서의 직위나 직책을 의미 


필리핀 마닐라. SM메가몰(SM Megamall)

영문 사직서 본문 작성 시 사용할 수 있는 영어 문장

영문 사직서는 본문에 반드시 담아야 하는 내용이 정해져 있지는 않다. 하지만 보통 퇴사 예정일을 이야기하고 감사 인사나 회사에서의 의미 있는 경험이나 긍정적인 경험을 설명하는 짧은 문장을 덧붙이는 것이 일반적이다. 인수인계 사항이 있다면 인수인계에 대한 부분을 언급하는 것도 바람직하다. 
- 어떠한 방식으로 인수인계를 할 것인지까지 영문 사직서에 적을 필요는 없다. 그저 간단히 후임자 교육에 도움을 줄 수 있음만 언급하면 된다.
- 구체적이고 개인적인 퇴직사유(사직이유)는 필수 기재 사항이 아니며, 개인적으로 회사에 불만이 생겨 퇴사하더라도 사직서에 이를 적지 않는 편이다. 회사를 그만두겠다는 이야기를 장황하지 않게, 예의 바른 어조로 쓰면 된다. 

※ 아래는 필리핀 회사에서 퇴사하면서 영문 사직서를 작성해야 할 때 활용할 수 있는 영어 문장이다. 일반적으로 사용되는 표현 위주로 정리되었으므로 개별 상황에 맞추어 적당히 문장을 조합하여 사직서를 작성하면 된다. 

 

5-1. 사직 의사를 밝히는 문장과 함께 퇴사예정일 기재 

■ Please accept this letter as formal notification of my intention to resign from my position as 잡타이틀 with 회사명. My final day will be 퇴사예정일 as per my notice period.

■ Please accept this letter as my formal resignation from my role as 잡타이틀. My last day with 회사명 will be 퇴사예정일.  

■ I am writing to formally notify you of my resignation from the position of 잡타이틀 at 회사명. My last day with the company will be 퇴사예정일.

■ I am writing to formally notify you of my resignation from the position of 잡타이틀 with 회사명. Per my notice period, my final day will be 퇴사예정일.

■ I am writing to inform you of my decision to resign from 회사명, effective 퇴사예정일. I understand that transitioning a new person to the role of 잡타이틀 will take some time, and I would like to provide as much notice as possible.

■ I'm writing to you to declare my intent to resign from my position with 회사명 as 잡타이틀 effective 업무종료일. I am pursuing a career path as 직위, and want to give you sufficient notice of my intentions.

■ I'm writing to you to declare my intent to resign from my position with 회사명 as a 잡타이틀, effective 퇴사예정일. I am pursuing 퇴직이유 and want to give you sufficient notice of my intentions.

■ I am writing to formally notify you of my resignation from the position of 잡타이틀 at 회사명. My last day with the company will be 퇴사예정일. During my time at [company name], I have come to realise that the scope of the role is, unfortunately, not what I had anticipated. As such, I would like to explore other opportunities. I appreciate your communication. Thank you for your understanding in this matter.

 

7-2.  감사인사와 함께 회사에서의 긍정적인 경험을 서술 

■  I truly appreciate all the support and guidance you have provided me during my time in the company.

■ Thank you for the opportunity to grow in this role. It has been a pleasure working with you. 

■ During my time at 회사명, I have learned a lot and grown professionally. Thank you for all of your guidance and support during my employment.


■ I would like to express my appreciation for the experience I have gained at 회사명. I am grateful for the learning opportunities I have received in my time here, as well as the professional relationships I’ve developed with my co-workers. 

■ Thank you for understanding; I truly appreciate all the support and guidance you have provided me during my time in the company.

■ I have thoroughly enjoyed my time at 회사명 over the last 근무기간, and I would like to thank you for all of the opportunities I have been afforded here.

■ I would like to thank you for the opportunity to have worked in the position for the past. I have learned a great deal during my time here and have enjoyed collaborating with my colleagues. I will take a lot of what I have learned with me in my career and look back at my time here as a valuable period of my professional life.

■ I would like to take this opportunity to thank you for the knowledge and experience I have gained by working here. I am very grateful for the time I have spent on our team and the professional relationships I’ve built. It’s been a pleasure working for you, and I hope our paths will cross again in the future. 

■ I want to thank both 수취인 and the company itself for an excellent, supportive experience. 회사명 always provided me with the necessary tools to succeed in my position, and I believe the company culture had a strong influence on my personal morals and direction. I appreciate the opportunity to work with such a great company and great people.

 

7-3. 인수인계에 대한 부분 언급

■ I regret any inconvenience that my resignation may cause to you, the staff, or 회사명 and will do whatever I can to help facilitate a smooth transition for all parties involved.

■ I’ll do everything possible to make this transition as smooth as possible. Please let me know if there’s anything in particular I can do to support you and the team. 

■ In the coming weeks before 퇴사예정일, I am fully committed to providing assistance in ensuring a smooth transition.

■ Please let me know how I can help to support a smooth transition over the next 4 weeks. 

■ To ease the transition after my departure, I am happy to assist you with any training tasks during my final weeks on the job. 

■ During my final 1 month, I will be striving to either finish all of my projects or transfer them to the appropriate team member. If my assistance is needed in the selection and training of a replacement, I am willing to help in any way that I can. 

■ Please let me know how I can make this transition as easy as possible. I am happy to assist with training on any tasks and will strive to ensure a smooth changeover for ongoing projects. 

■ Please feel free to contact me with any questions about the projects I have been working on. I am happy to help in any way I can with the transition process.

■ During the next 4 weeks, I will do what I can to make the transition as smooth as possible and will support in whatever way I can to hand over my duties to colleagues or to my replacement. Please let me know if there is anything further I can do to assist in this process.

■ As a parting gesture, I'd like to extend an offer to assist with training. If there's anything else I can do for you or the company to make the transition smoother, please contact me. Thank you for your time.


필리핀 마닐라. 이스트우드 시티(Eastwood City)

영문 사직서 작성 예시 

Company-A라는 회사에서 Assistant Manager로 근무하던 KIM이 2023년 11월 15일에 회사를 그만 두려고 2020년 10월 14일에 사직서를 제출하는 경우 

 

사직서 작성 예시 1 - 개인사유로 퇴직 시

KIM
0920-123-4567
October 14, 2023
ATTN: ALLEN, General Manager
Company-A

Dear ALLEN,
I am sending you this letter to notify you that I will be resigning from my position as Assistant Manager at Company-A due to personal reasons. My last day of work will be November 15, 2023, so please accept this letter as my official 1 months’ notice of resignation.

During my time at Company-A, I have learned a lot and grown professionally. Thank you for all of your guidance and support during my employment. I want to thank both ALLEN and the company itself for an excellent, supportive experience as a project manager. Company-A always provided me with the necessary tools to succeed in my position, and I believe the company culture had a strong influence on my personal morals and direction. I appreciate the opportunity to work with such a great company and great people.

To ease the transition after my departure, I am happy to assist you with any training tasks during my final weeks on the job.  If there's anything else I can do for you or the company to make the transition smoother, please contact me. Thank you for your time.

I wish you all the best for your continued success.

Sincerely,
KIM

 

영문 사직서 작성 예시 2 - 새로운 회사로 옮길 경우

KIM
0920-123-4567
October 14, 2023
ATTN: ALLEN, General Manager
Company-A 

Dear ALLEN,
Please accept this as formal notice of my resignation from the position of Assistant Manager at Company-A, effective 4 weeks from today, making my last day of employment November 15, 2023.  

After careful consideration, I have made the decision to resign in order to grow my career with a new company. Working for Company A has been a wonderful experience that has afforded me many valuable opportunities to learn and grow, and I am very grateful to have been part of this organization. 

I wish you and Company-A growth and success in the future. 

Sincerely, 
KIM ,


+ 관련 글 보기: [직위 영어로 표현하기] 사원-대리-과장-차장-부장-상무-전무-사장 등의 영어 명칭

필리핀 마닐라. SM메가몰


영문 사직서 작성 방법: 영어로 사직서 작성 시 활용할 수 있는 영어 문장

- Copyright 2023. 콘텐츠 스튜디오 필인러브 all rights reserved -

 

※ 저작권 안내: 본 콘텐츠의 저작권은 필인러브(PHILINLOVE)에 있으며 무단전재, 복사, 배포를 금지합니다. 사전 동의 없이 글, 사진, 동영상 등의 내용을 재편집하거나, 출처 없이 콘텐츠를 무단 사용하는 것을 금지합니다.



반응형

댓글